GefleNöje arbetar aktivt med sponsring som en del i att ta ett socialt ansvar och även som ett sätt att marknadsföra oss som företag.
Två sorters sponsring
Vi skiljer på två olika sorters sponsring.
Den rent marknadsföringsmässiga, där vi mot motprestation i form av marknadsföring och reklam går in med rabatter på hyresutrustning vid konserter och andra evenemang.
Social sponsring, där ett högre syfte finns. Detta kan vara internationellt, med hjälp till grupper som råkat ut för en katastrof, men det kan även vara i ett mer lokalt sammanhang, klassresan, den lokala innebandyklubben, etc.
Rabatter och inte pengar
GefleNöje sponsrar med rabatter på utrustning för arrangemanget, samt med extra kringutrustning som gör det där ”extra”. Vi går aldrig in med någon form av ekonomisk överföring från vårt konto. Vi ber er också observera att vi inte har möjlighet att gå in med en 100%-ig sponsring av arrangemanget. En viss ekonomisk motprestation krävs alltid.
Varför på detta vis?
På detta sätt har vi möjlighet att hjälpa betydligt fler, och även lyfta arrangemanget ytterligare en bit över vad som annars vore möjligt med de förutsättningar som fanns från början.
Hur kan ni hjälpa oss?
Vid marknadsföringsmässig sponsring ställer vi kravet på att vi skall få en ”god synlighet” och exponering i samband med arrangemanget. Hur denna utformas avtalas separat, men kan ofta bestå i logotyp och text på flyers, affischer och broschyrer, banderoller på plats, samt länk och logo i nyhetsbrev och på hemsida.
Vilka krav ställer vi på er?
Vid marknadsföringsmässig sponsring ställer vi också vissa kvalitétskrav på arrangemanget. Naturligtvis vill vi att de arrangemang där vi aktivt går in och sponsrar, och där vårt företagsnamn syns, skall hålla en god kvalité. Detta gör vi dels genom en diskussion med kund, där vi går igenom vilka grundkrav vi har, dels genom att bjuda till på den utrustning som lyfter helhetsupplevelsen för arrangemanget.
På detta sätt skapar vi tillsammans ett mervärde för båda parter, och i slutänden en bättre upplevelse för kunden.
Uppfyller ni kraven?
Vid förfrågan om sponsring ser vi gärna att ni skickar ett mail där ni beskriver på vilket sätt ni önskar sponsring, vad det är för arrangemang och i vilket syfte. För att vi skall kunna ta ställning till detta är det också viktigt att ni anger ungefär vad ni har tänkt er för utrustning och vilken budget ni har för detta. Självklart ställer vi inte samma krav på ett arrangemang för lågstadieskolan, som för ett stort kommersiellt arrangemang för 1000-tals personer i publiken. :-)
Samarbetet skall vara enkelt och rättvist, skall ge tydliga motprestationer från båda sidor och bygga på respekt och ett ömsesidigt förtroende. Vi ser gärna en långsiktighet i våra åtaganden men är absolut inte främmande för att hjälpa till med enstaka projekt som av naturliga skäl endast sker en gång. (Skolprojekt, Avslutningsgalor, Stödgalor för specifika händelser etc, etc.)